Samma besked ger även Varha. När man flyttar från ett välfärdsområde till ett annat måste man be om en ny bedömning av servicebehovet och vänta på beslut innan man får en sådan service man tidigare fått i det gamla välfärdsområdet. Detta på grund av att “kriterierna” nödvändigtvis inte är desamma i de båda välfärdsområdena.
Servicesedlar kan användas över områdesgränserna om tjänsteleverantören godkänts i båda välfärdsområdena, vilket leder till att tjänsterna betalas av det "gamla" välfärdsområdet tills det "nya" utrett servicebehovet och beviljat tjänsterna. Men detta gäller inte närståendevård eftersom den inte ges med servicesedel.
Javisst, förutsättningarna kan vara olika, bostäderna i det "gamla" och det "nya" välfärds- området kan vara olika vilket kan påverka servicebehovet. Närståendevårdares rätt till ledighet, två dygn ledig tid per månad, är detsamma men ersättningen kan vara olika.
Men "kriterierna" enligt vilka behovet ska bedömas är likadana över hela landet (bedömningsverktyget RAI), i annat fall finns det ju risk att klientens behov av service skulle bedömas olika trots att målet med reformen är likvärdiga tjänster.
Vi Svenska seniorer anser alltså att servicebehovet som bedöms enligt samma kriterier i landets alla välfärdsområden, kunde vara i kraft och servicen kunde fortsätta tills bedömning och beslut hinner göras i det nya området. Då skulle inte servicen avbrytas ifall man inte varit så förutseende att man bett om bedömning och beslut innan man flyttar.
Svenska Seniorer i Finland rf
Kjell Wennström, ordförande
Pirjo Wadén, medlem