Digitala tjänster är inte jämlika

04.12.2024 kl. 10:41
Finansministeriet har presenterat ett förslag till en ny lag om myndigheternas elektroniska kommunikation och service. Avsikten är att digitala medier och tjänster ska bli de primära kommunikationskanalerna mellan myndigheter och medborgare. Samtidigt noteras att det finns behov av alternativa kanaler för ärendehantering och kommunikation för dem som inte kan eller har möjlighet att använda digitala tjänster.
I förslaget anges även att språklagstiftningen ska följas vid anordnandet av elektronisk service. Man måste se till att elektronisk service tillhandahålls på nationalspråken för att trygga en likvärdig behandling av befolkningen. Det konstateras även att språklagen hör till den viktigaste allmänna lagstiftningen som ska beaktas i myndighetens verksamhet.
 
De språkliga rättigheterna är grundläggande rättigheter på samma sätt som jämlikheten och rättsskyddet, det är motiverat att nämna dessa rättigheter samtidigt i arbetsgruppens presentation av sitt projektarbete.
Invånarna ska garanteras likvärdiga sätt att kommunicera med myndigheterna oberoende av media eller språk
Seniorerna framhåller därtill att det är av central betydelse att finsk- och svenskspråkiga personer enligt behov erbjuds användarstöd och möjligheter att lära sig använda elektroniska media och tjänster på sitt eget språk. Det är viktigt att det erbjuds likvärdiga alternativa kanaler för kontakterna med myndigheterna i enlighet med språklagstiftningen och principerna för god förvaltning.
 
Kjell Wennström, ordförande
Svenska Seniorer i Finland rf
Kjell Wennström